lördag 20 augusti 2011

att sy mammajeans

är inte bara lätt. men inte så svårt heller. jag var tvungen att ha dom på stan en stund först för att se hur de passade. och då ville dom bara glida ner. så eftersom jag inte vill att nåt ska sitta åt vid magen fäste jag en resår från ficka till ficka på ryggen och då sitter de uppe finfint samtidigt som jag har fritt svängrum för magen. så här kommer det steg för steg.

ett par jeans på rea som är några storlekar för stora införskaffades.


dragkedjan sprättades bort.
sedan klippte jag bort överdelen av jeansen och nålade där jag ville ha extra utrymme för magen.
då blev det så här.
sen fäste jag resåren ungefär som jag ville ha den och klippte till. lite längre fram för magen och kortare bak i ryggen.
sen var det bara att nåla ihop. och sy och zigzagga.
 och voila ett par mammajeans.
och här sitter de på. jag har gjort extra utrymme i resåren så att jag kan ha dem länge. men den viker jag bara ner nu. när magen är lite mindre.
made myself a pair of maternity jeans. since my belly is to big for all my old jeans. i made the elastiv real big so they will last for a long time.

3 kommentarer:

Anna sa...

Men gud så listigt! Perfekt present till gravida väninnor :-)

Linda sa...

Hittade detta inlägg då jag googlade. Jag tänkte sy :) Är det vanlig mudd du använde som resår. Alltså sådan som sitter längst ner på hoods och längst ut på armarna på vissa tröjor.

lisa sa...

Hej Linda!
Jag använde vanlig muddväv, se till att hitta en ganska tät sådan. Efter ett tag blev jag tvungen att förstärka med resår i ryggen också. Magen växer ju... Och låren med.... :)