torsdag 20 november 2008

mönsterkonstruktion och annat

usch det är så tråkigt. alla bilder är numer tagna på kvällen när jag är hemma och då är det mörkt och det innebär bilder med konstigt ljus. det tycker jag är tråkigt.

en strumpa och en benvärmare är färdig. kanske tar bild på de imorgon. för då är jag ledig. hurra. julmarknad är det dags för. den årliga. lite korv och lite godis. och ett par strumpor i cashmere.jag har nu gått min mönsterkonstruktionskurs tre gånger. första gången var hemsk. andra gången var mindre hemsk och tredje gången var ok. aldrig hade jag kunnat ana att det var så mycket matte bakom ett mönster. och att det sedan är en massa saker som bara är så. det har jag fasligt svårt att acceptera. jag vill ALLTID veta varför jag gör saker. men på den här kursen får man inte veta det. man bara gör.

idag fick mini ett paket från pafa och amo. ett par byxor låg däri och en inplastad bild på dem satt på baksidan. mini blev jätteglad. hon vet vilka de är nu. det är så häftigt.
förutom det vet hon även hur man sminkar sig. det är ju en viktig kunskap. jag har bara använt mascara till för typ två år sedan. nu har jag utökat till ögonpenna, concealer, ögonskugga och rouge. en faslig massa saker att hålla koll på. tycker jag. men mini är på g.
my pictures are so boring these days. its dark when i go to work and its dark when i get home. so the lighting is all funny.

im taking a pattern making class and the first two times were horrible. this last time was ok. but i truly never knew there was so much math to pattern making. and that there are so many things that just have to be a certain way for no good explainable reason.

mini got a package from pafa and amo (grand parents) today. it had som nice corduroy trousers in it. and a picture of them. mini knows who they are now and it makes both of them and her very happy.

she has also figured out how to put on make up. and i am definately not the best teacher.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha!
Du ser, det är viktigt med matte ändâ! Hoppas att det är roligt med din kurs.

"Mini" ser helt fantastisk ut, en framtida stjärna?!

Puss & kram

M

Fru Mju sa...

åh, mönsterkonstruktion, det låter spännande! mysigt med vänner på besök och julmarknad för att komma i stämning!
den där prickiga vaxduken var helt underbar, jag sörjer en aning när jag tvingas inse att den inte skulle passa hos oss...

lisa sa...

M - jag vet att det är viktigt med matte. men man kan ändå vara dålig på det....

Fru mju - duken har varit slutsåld så jag har inte fått köpa den ännu. den kanske kommer in i december. hoppas på det.