onsdag 28 januari 2009

varför

varför gör vi saker som vi inte vill. varför går vi till ett jobb dag ut och dag in. heltid. varför. när vi egentligen vill ha mer fritid. mer tid med familj. mer tid med vänner. mer tid för det som är det vi vill göra. som kanske bara är ett fritidsintresse. varför gör vi så. det är ju ändå ett val vi gör. ett aktivt val. vi väljer att tjäna pengar. troligen för att upprätthålla en livsstil som omgivningen kräver av oss. eller som vi tror att omgivningen kräver av oss. bryr omgivningen sig egentligen om vad vi gör. och omgivningen är det dom andra eller är det dom vi bryr oss mest om. de som kanske allra mest vill att vi ska vara vi.

jag bara undrar. har inga svar. men vill hitta svaren. de måste ju finnas därute. någonstans. och nu ska jag leta. aktivt. det är mitt löfte. till mig själv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Exakt det där har jag tänkt på mycket den senaste tiden. Jag jobbar hemifrån och har därför möjlighet att ha sonen hemma. Jag är glad att jag kan vara tillsammans med honom så mycket medan han är liten. Det kommer jag aldrig nånsin att ångra. Om dagarna gör vi en massa, träffar andra mammor och barn osv. så man kan inte säga att vi inte träffar folk. Tid är det mest värdefulla vi kan ge oss själva men tyvärr är det inte alltid möjligt för alla. Jag hatar att stressa och livet är verkligen inte värt att stressas bort. Det har liksom blivit en tävling att stressa. Den som stressar mest och är tröttast vinner. Då är man bäst. Sjukt. Lycka till med dina funderingar, hoppas du hittar en lösning!

Anonym sa...

Åh! Vilka bra frågor. Men såhär tror jag:

Kraven ställer vi själva.

Visst, andra kan kräva saker också, men då är det ju bara att säga nej egentligen. Inte så "bara" men krav från andra MÅSTE man inte ställa upp på. Faktiskt. Så man får känna efter och göra som man själv vill. Det blir alltid bäst.

Jag struntar i att stärka den tror jag... En sladdrig ask är ändå en bra ask tror jag. :-) Men TACK för tipset. Jag ska fundera lite till...